علائم توده پستان

اکثر علائم توده پستان غیر سرطانی هستند، به این معنی که خوش خیم هستند. ممکن است از پیدا کردن توده سینه تعجب کنید، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که ممکن است بر سلامت شما در طولانی مدت تأثیری نگذارد.
با این حال، توده پستان می تواند نشانه سرطان باشد. عاقلانه است که همیشه در مورد هر توده یا تورمی که روی سینه خود پیدا می کنید به دنبال معاینه پزشکی باشید.
اگرچه سینه ها معمولاً با زنان مرتبط است، اما بافت سینه هم در زنان و هم در مردان وجود دارد. هورمون های شما بر بافت پستان تاثیر می گذارند. تغییرات هورمونی می تواند باعث ایجاد توده ها و در برخی موارد به طور طبیعی از بین رفتن آنها شود. افراد می توانند در هر سنی دچار توده های سینه شوند.
برخی از نوزادان به دلیل استروژنی که از مادر در هنگام تولد دریافت می کنند، دچار توده هایی در سینه می شوند. این موارد معمولاً با خروج استروژن از بدنشان پاک می شوند.
دختران قبل از بلوغ گاهی اوقات دچار توده های پستان می شوند که احساس حساسیت می کنند. اما معمولاً در دوران بلوغ به طور طبیعی از بین می روند و جای نگرانی ندارند. پسران نیز ممکن است در دوران بلوغ دچار توده سینه شوند. ولی موقتی هستند و معمولاً در عرض چند ماه نیز از بین می روند.

علل توده سینه

دلایل زیادی برای ایجاد علائم توده پستان وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم، از جمله:

• سرطان پستان
  • ورم پستان، یا عفونت سینه یا وجود توده چربی
  • صدمه و یا ضربه که باعث سفت شدگی باشد.
  • لیپوم، که رشد آن آهسته و غیرسرطانی است.
  • هامارتوم که یک رشد خوش خیم و تومور مانند است.
  • کیست های سینه که کیسه های نرم و پر از مایع هستند.
  • پاپیلوم داخل مجاری، اشاره به تومور غیر سرطانی کوچک در مجرای شیر
  • کیست های شیری که به کیسه های پر از شیر اشاره دارد که می تواند در طول شیردهی رخ دهد.
  • سینه های فیبروکیستیک، وضعیتی که در آن سینه بافت از نظر بافت برآمدگی احساس می شود و گاهی اوقات با درد همراه است.
  • فیبروآدنوم، به معنی توده های لاستیکی غیر سرطانی که به راحتی در بافت پستان حرکت می کنند و به ندرت سرطانی می شوند.

علائم توده پستان

سینه های شما چه احساسی باید داشته باشند؟

بافت پستان از نظر قوام متفاوت است، به طوری که قسمت بیرونی بالای سینه سفت است و قسمت های پایینی داخلی تا حدودی نرم تر است. اگر شما یک زن هستید، سینه‌های شما در طول دوره قاعدگی حساس‌تر یا بیشتر دارای علائم توده پستان می‌شوند. با افزایش سن سینه ها کمتر متراکم می شوند.
مهم است که با احساس طبیعی پستان های خود آشنا باشید تا از تغییرات آگاه باشید. اما به خاطر داشته باشید پیشنهاد نمی شود که سینه های خود را به تنهایی معاینه کنید. به این دلیل که شواهد کمی وجود دارد که خودآزمایی پستان خطر مرگ ناشی از سرطان سینه را کاهش می دهد. در واقع، خودآزمایی سینه ممکن است باعث آسیب زدن به بافت سینه شود، زیرا احتمال بیشتری وجود دارد علائم توده پستان که پیدا میکنید غیرسرطانی باشد، که می تواند منبع نگرانی باشد. در برخی موارد، این ممکن است منجر به اقدامات پزشکی غیر ضروری برای اطمینان از خوش خیم بودن توده شود.
به جای انجام خودآزمایی سینه، اکثر متخصصان توصیه می کنند که زنان به سادگی از ظاهر و احساسی که در سینه های خود دارند آگاه باشند. به عنوان مثال، کالج آمریکایی متخصصان زنان توصیه می کند که بانوان خودآگاهی سینه را تمرین کنند.زیرا شما باید هر گونه تغییر یا نگرانی را به پزشک خود گزارش دهید.

در صورت داشتن این علائم توده پستان باید به پزشک مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که اکثر علائم توده پستان غیرسرطانی هستند. با این حال، در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

• یک توده جدید کشف می کنید.
  • ناحیه ای از سینه شما به طور قابل توجهی نسبت به بقیه متفاوت است.
  • یک توده بعد از قاعدگی از بین نمی رود.
  • یک توده تغییر می کند یا بزرگتر می شود.
  • سینه شما بدون هیچ دلیل مشخصی دچار کبود شده است.
  • پوست سینه شما قرمز شده یا شروع به قرمز شدن می کند.
  • مثل پوست پرتقال خرد می شود.
  • متوجه ترشحات خونی از نوک پستان می شوید.

هنگامی که برای گزارش علائم توده پستان به پزشک مراجعه می کنید، احتمالاً از شما سؤالاتی در مورد زمان کشف توده و اینکه آیا علائم دیگری نیز دارید می پرسند. آنها همچنین معاینه فیزیکی پستان ها را انجام خواهند داد.
اگر پزشک شما نتواند علت توده را شناسایی کند، ممکن است آزمایشات بیشتری تجویز شود. که چند مورد را در ادامه توضیح می دهیم.

کاربرد ماموگرافی در شناسایی علائم توده پستان

ماموگرافی یک اشعه ایکس از پستان است که به شناسایی علائم توده پستان ها کمک می کند. یک ماموگرافی تشخیصی را می‌توان با ماموگرافی‌های غربالگری قبلی، در صورت وجود، مقایسه کرد تا ببیند بافت سینه چگونه تغییر کرده است.

کاربرد سونوگرافی در شناسایی علائم توده پستان

سونوگرافی یک روش آرام و بدون درد است که از امواج صوتی برای تولید تصاویری از سینه های شما استفاده می کند.

کاربرد سونوگرافی در تشخیص علائم توده پستان

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

MRI یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی آزمایشی می باشد که از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای گرفتن عکس های دقیق از پستان های شما استفاده می کند تا پزشک به دنبال علائم توده پستان بگردد.

آسپیراسیون با سوزن ظریف

مایع توده سینه را می توان با سوزن خارج کرد. در برخی موارد از سونوگرافی برای هدایت سوزن استفاده می شود. کیست های غیر سرطانی و آن سری از علائم توده پستان که خطری ندارند با برداشتن مایع از بین می روند. اگر مایع خونی یا کدر باشد، نمونه توسط آزمایشگاه از نظر سلول های سرطانی آنالیز خواهند شد.

بیوپسی در  شناسایی علائم توده پستان

این روشی برای برداشتن نمونه ای از بافت برای تجزیه و تحلیل زیر میکروسکوپ است تا پزشک بتواند علائم توده پستان را تشخیص دهد. انواع مختلفی از بیوپسی سینه وجود دارد:

1. بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف - یک بافت نمونه در طول آسپیراسیون با سوزن ظریف گرفته می شود تا علائم توده پستان بررسی شود.
  2. بیوپسی با سوزن مرکزی - از سونوگرافی برای راهنمایی؛ یک سوزن بزرگتر برای گرفتن نمونه بافت استفاده می شود.
  3. بیوپسی با کمک خلاء - پروب با a وکیوم در یک برش کوچک در پوست وارد می شود و یک نمونه بافت قرار می گیرد برای راهنمایی با استفاده از سونوگرافی برداشته می شود.
  4. بیوپسی استریوتاکتیک - ماموگرافی انجام می شود تصاویر از زوایای مختلف و نمونه بافت با سوزن گرفته می شود.
  5. بیوپسی جراحی سینه - کل توده سینه به همراه بافت اطراف آن برداشته می شود.
  6. بیوپسی قسمتی از بافت سینه (بیوپسی برشی) – فقط بخشی از توده برداشته می شود.

درمان توده های سینه

پزشک قبل از اینکه بتواند یک برنامه درمانی را تدوین کند، باید علائم توده پستان شما را مشخص کند. همه توده های سینه نیاز به درمان ندارند.

اگر عفونت سینه دارید، احتمالاً پزشک برای درمان آن آنتی بیوتیک تجویز می کند. اگر کیست دارید، می توان مایعات آن را تخلیه کرد. معمولاً پس از تخلیه کیست ها از بین می روند. در برخی موارد، کیست ها ممکن است خود به خود ناپدید شوند و نیازی به درمان ندارند.

اگر مشخص شود که علائم توده پستان نشان دهنده ی توده سرطان سینه است، درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

• لامپکتومی، برداشتن توده از سینه
  • ماستکتومی، برداشت بافت سینه
  • شیمی درمانی، دوره ای درمانی به همرا داو برای از بین بردن سرطان
  • پرتو درمانی، استفاده از رادیواکتیو

درمان شما به نوع سرطان، جراحی سرطان سینه، محل تومورو اندازه آن و اینکه آیا سرطان به خارج از سینه شما گسترش یافته است یا خیر بستگی دارد.

دلایل دیگری نیز برای ایجاد علائم توده پستان وجود دارد که نیازی به درمان ندارند. برخی از انواع توده سینه مانند فیبروآدنوما در بسیاری از مواقع اصلا نیازی به برداشتن یا درمان ندارند. به همین دلیل است که اگر توده سینه ای پیدا کردید، مهم این است که زود نتیجه نگیرید و ابراز نگرانی نکنید. پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا تعیین کند که آیا توده نیاز به آزمایشات بیشتری دارد یا خیر و آیا به درمان نیاز است یا خیر.