سرطان سینه (علائم، تشخیص و درمان)

سرطان سینه یکی از بیماری هاست که در بین خانم ها رایج است. در این بیماری سلول های مورد نیاز و طبیعی در سینه به صورت کاملاً غیر ارادی تکثیر شده و توده های سرطانی شکل می گیرد. در این بیماری در قسمت سینه علائم مانند تورم یا تورفتگی پستان و قرمزی و درد و … دیده می شود. در این بیماری سلول ها به صورت غیر طبیعی رشد می کنند. البته این بیماری می تواند در قسمت های گوناگون دیده شود و فقط به یک قسمت از سینه ختم نمی شود.
بسیاری از زنانی که برای درمان سرطان سینه، جراحی انجام می دهند. ممکن است گزینه جراحی سینه را به عنوان یکی از جراحی های زیبایی انجام دهند، تا ظاهر سینه خوبی پس از جراحی داشته باشند.

لذا به خانم ها پیشنهاد می شود حالت سینه خود را چک کنند و از عادی بودن آن اطمینان حاصل کنند‌. برای تشخیص این بیماری از غربالگری استفاده می کنند اما بهترین کار این است که از تغییرات سینه خود آگاه باشید تا در صورت مشاهده حالتی غیر عادی به پزشک مراجعه کنید. به طور طبیعی در هر 9 زن یک نفر دچار این بیماری می شود که به دلایل گوناگون اتفاق می افتد. برای هر زن واجب است تا در مورد کانسر سینه یا همان سرطان سینه اطلاعاتی داشته باشد.

علائم سرطان سینه

بیشتر افرادی که دچار این بیماری هستند قبل از این که آن را حس کنند و علائم بیشتری احساس کنند بیماری آن ها طی ماموگرافی غربالگری تشخیص داده می شود در واقع تشخیص هر چه زودتر این بیماری مزایای بسیار زیادی دارد. لذا بهترین راه برای تشخیص این بیماری شناخت علائم آن است‌. علاوه بر این این بیماری بیشتر در مراحل اولیه تشخیص داده می شود‌. اگر با علائم سرطان سینه آشنا باشید می توانید در صورت وجود بیماری هر چه زودتر آن را تشخیص دهید. در واقع شناخت زودتر این بیماری احتمال درمان را چندین برابر می کند. مطالعه موارد و مباحث مربوط به این بیماری می تواند در روند تشخیص این بیماری تاثیر گذار باشد و با پیگیری آن راه های درمان آن را پیدا کنید.

لذا شناخت راه های پیشگیری از این بیماری نیز بسیار مهم بوده و تاثیر زیادی بر روی کاهش احتمال خطر ابتلا به این بیماری دارد. یکی از علائم شناخته شده در مورد این بیماری وجود توده است. بیشتر از زنان بعد از دیدن این مورد در بدن خود به پزشک مربوطه مراجعه می کنند اما باید به تغییرات دیگری بر روی پوست نوک پستان نیز توجه کنید. مطالعه علائم مربوط به بیماری به شما کمک زیادی در تشخیص آن می کند. البته دقت داشته باشید که این بیماری انواع مختلفی دارد که ممکن است علائم متفاوت را نشان دهند.

علائم سرطان سینه

تشخیص سرطان سینه

برای تشخیص این بیماری در درجه اول می توانید اقدام به معاینه ظاهری کنید. برای معاینه ظاهری سینه باید لباس و لباس زیر را در آورده و رو به روی آینه بنشینید. برای برای بررسی سینه می توانید با علائمی مانند رنگ پوست و چین خوردگی یا تغییر در شکل و اندازه سینه باشید با دقت به ظاهر سینه نگاه کرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. همچنین توجه داشته باشید که نوک سینه نباید به سمت داخل باشد. در گام بعدی دست ها را بر روی ران قرار دادن و وضعیت بدنتان را چک کنید. بعد از این مرحله دستانتان را بالای سر قرار داده و کف دستانتان را بر روی هم بگذارید.

در این حالت وضعیت سینه را چک کنید. در گام بعدی با دستانتان این قسمت از بدن را بالا گرفته و از تقارن آن اطمینان حاصل کنید. همچنین باید نسبت به تقارن پایین سینه نیز مطمئن شوید. البته می توانید از معاینه لمسی نیز بهره مند شوید. برای تشخیص این بیماری باید از دستانتان استفاده کنید. برای تشخیص می توانید بر روی یک تخت صاف خوابیده و بدن خود را چک کنید. در حالت خوابیده به علت پخش شدن بافت سینه تشخیص و معاینه راحت تر است. همچنین می تواند تشخیص بیماری را در بیمارستان ها به کمک کادر درمان انجام دهید.

درمان سرطان سینه

روش های درمان برای این بیماری وجود دارد که بستگی به ماهیت بیماری دارد. بیماری ممکن است در مرحله های مختلف باشد و درمان رابطه ی مستقیم به میزان گسترش بیماری دارد. در حالت کلی هر چه این بیماری زودتر تشخیص داده شود درمان آن آسان تر خواهد بود. کادر درمان و پزشکان برای درمان این بیماری ممکن است از روش های مختلفی استفاده کنند. در چند سال اخیر در زمینه درمان سرطان سینه پیشرفت های زیادی حاصل شده است و به همین دلیل افرادی که دچار این بیماری هستند امید بیشتری به درمان دارند. در گذشته فقط یک یا دو روش درمانی وجود داشته اما امروزه برای مبارزه با این بیماری روش های درمانی مختلف وجود دارد.

بعضی از زنان در طول زندگی ممکن است با این بیماری روبرو شوند که فاکتورهای مختلف سابقه خانوادگی و عوامل دیگری مانند سابقه مشاهده نتایج در غیر منتظره در بیوپسی خطر مبتلا شدن به سرطان سینه را افزایش می دهند. متاسفانه میانگین سنی زنان در این کشور نسبت به میانگین جهانی ۱۰ سال زودتر است. این بیماری در جهان بسیار شایع بوده و دومین بیماری رایج است. به همین دلیل تشخیص هر چه زودتر این بیماری بسیار مهم بوده و در طول درمان و اثر تشخیص زود از احتمال افزایش عمر طبیعی افراد افزایش پیدا می کند.

درمان سرطان سینه

مزایای درمان زود هنگام

تشخیص زودهنگام بیماری مزایای قابل توجهی دارد به عنوان مثال یکی از راه های تشخیص زودهنگام بیماری کاهش هزینه است. همچنین در هنگام تشخیص زودهنگام از روش‌ های تهاجمی کمتری استفاده می کنند. به عنوان مثال تشخیص زودهنگام این بیماری سبب کاهش تعداد جلسه شیمی درمانی می شود و حتی در بعضی موارد ممکن است طول درمان را کاهش داده و بدون شیمی درمانی فرآیند درمان کامل شود. توجه داشته باشید که تشخیص زودهنگام این بیماری مانند هنگامی که قابل لمس نباشد احتمال درمان را تا صد در صد افزایش می دهد.

البته روند بیمار بستگی کامل با بیمار دارد و ممکن است درمان از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد. به طور کلی احتمال درمان این بیماری وقتی تنها سینه ها درگیر درگیر هستند ۹۸ درصد است. اما به طور کلی روند درمان بیماری به عوامل مختلفی بستگی دارد. لذا تشخیص زودهنگام بیماری احتمال زنده ماندن تا ۵ سال آینده را افزایش می دهد. هرچه درمان سریع تر آغاز شود احتمال زنده ماندن یک افزایش پیدا می کنند.